Spis treści:
- Wypadek na ulicy Krakowskiej
- Inicjatywa klubu Naprawmy Przyszłość
- Stanowisko Urzędu Miejskiego Wrocławia
- Możliwe zmiany w organizacji ruchu
Wypadek na ulicy Krakowskiej
Na przystanku tramwajowym przy ulicy Krakowskiej doszło do tragicznego potrącenia pasażera. Mężczyzna wysiadał bezpośrednio na jezdnię. Kierująca samochodem kobieta miała zielone światło. Według policji nie ustąpiła mu pierwszeństwa. Wypadek ukazał, że sygnalizacja świetlna może wprowadzać w błąd kierowców i pieszych. Służby analizują, czy oznakowanie było wystarczająco czytelne. Śmierć mężczyzny poruszyła mieszkańców miasta.
Inicjatywa klubu Naprawmy Przyszłość
Radni klubu Naprawmy Przyszłość złożyli wniosek o audyt wszystkich przystanków, na których pasażerowie wysiadają bezpośrednio na jezdnię. Jak wyjaśnił radny Piotr Uhle, podobnych miejsc może być we Wrocławiu więcej niż kilkanaście. Celem działań jest poprawa bezpieczeństwa i uniknięcie kolejnych tragedii. W ramach planu radni chcą:
- sprawdzić przystanki tramwajowe zlokalizowane przy ruchliwych ulicach,
- przeanalizować sygnalizację świetlną i oznakowanie,
- przeprowadzić audyt przejść dla pieszych w sąsiedztwie przystanków.
Wnioski z audytu mają być podstawą do wprowadzenia zmian systemowych.
Stanowisko Urzędu Miejskiego Wrocławia
Urzędnicy miejscy nie popierają pomysłu dodatkowego audytu. Przedstawicielka Urzędu Miejskiego Joanna Urbańska Jaworska poinformowała, że w mieście znajduje się około 450 przystanków tramwajowych objętych regularną kontrolą. W ciągu roku przygotowuje się około 400 projektów zmian lub modernizacji mających zwiększyć bezpieczeństwo pieszych. Każda nowa inwestycja drogowa musi zawierać elementy poprawiające widoczność i ochronę uczestników ruchu. Urząd zapewnia, że procedury bezpieczeństwa są stale doskonalone.
- Przystanek „Dubois” (ul. Drobnera) – wysiadanie prosto na jezdnię, brak barierek. :contentReference[oaicite:3]{index=3}
- Przystanek „Uniwersytet” – wskazany w raporcie jako lokalizacja o bardzo niskiej ocenie bezpieczeństwa. :contentReference[oaicite:5]{index=5}
- Przystanek „Paulińska” – oceniony jako szczególnie niebezpieczny. :contentReference[oaicite:7]{index=7}
- Przystanek „Narodowe Forum Muzyki” – część linii z przystankiem o bardzo niskim wskaźniku bezpieczeństwa. :contentReference[oaicite:9]{index=9}
- Przystanek „Trzebnicka” – wskazany w zestawieniu kluczowych lokalizacji o podwyższonym ryzyku. :contentReference[oaicite:11]{index=11}
- Przystanek „Rynek” (linia nr 7 Klecina) – lokalizacja, gdzie pasażerowie wysiadają wprost na jezdnię. :contentReference[oaicite:13]{index=13}
- Przystanek „Oławska” – posiada “niski poziom bezpieczeństwa” w raporcie. :contentReference[oaicite:15]{index=15}
- Przystanek „Świdnicka” – występuje w zestawieniu miejsc z bardzo niskim wskaźnikiem bezpieczeństwa. :contentReference[oaicite:17]{index=17}
Możliwe zmiany w organizacji ruchu
Radni zapowiadają, że tragedia z ulicy Krakowskiej powinna przyspieszyć decyzje o przebudowie niebezpiecznych przystanków. Urzędnicy podkreślają, że wszystkie planowane remonty i inwestycje drogowe uwzględniają kwestie ochrony pieszych. Wrocław planuje modernizację infrastruktury tramwajowej, która ma poprawić komfort podróży i bezpieczeństwo. Tragedia z Krakowskiej stała się sygnałem do szerszej refleksji nad organizacją ruchu w mieście. Jeśli zapowiedziane kontrole zostaną przeprowadzone, mogą zapobiec kolejnym wypadkom i uratować ludzkie życie.
We Wrocławiu jest około 450 przystanków tramwajowych. Wszystkie są objęte regularnymi kontrolami i przeglądami technicznymi prowadzonymi przez Urząd Miejski Wrocławia. Szacuje się, że około 50 przystanków wymaga szczególnej uwagi, ponieważ pasażerowie wysiadają tam bezpośrednio na jezdnię. Dane pochodzą z analizy miejskiej oraz raportów lokalnych mediów. Niebezpieczne przystanki to te, gdzie sygnalizacja świetlna może wprowadzać w błąd kierowców lub gdzie brakuje fizycznego oddzielenia pasa ruchu od miejsca wysiadania pasażerów. Problem dotyczy głównie starszych odcinków torowisk w centrum miasta. Audyt proponują radni miejscy klubu Naprawmy Przyszłość. Za bieżące kontrole odpowiada Urząd Miejski Wrocławia oraz jednostka Zarząd Dróg i Utrzymania Miasta. Tak. Miasto zapowiada, że każda nowa inwestycja drogowa uwzględnia elementy poprawiające bezpieczeństwo pieszych i pasażerów komunikacji miejskiej. Dodatkowo planowane są przebudowy wybranych przystanków. Według raportów lokalnych mediów, do tzw. „przystanków grozy” zaliczają się m.in. przystanki: Dubois, Uniwersytet, Paulińska, Narodowe Forum Muzyki, Trzebnicka, Oławska i Świdnicka. Po tragicznym zdarzeniu radni wystąpili o audyt wszystkich przystanków tramwajowych, gdzie pasażerowie wysiadają na jezdnię. Miasto zapowiedziało analizę sygnalizacji i oznakowania w tych lokalizacjach. Tak. Wrocław sukcesywnie rozbudowuje sieć tzw. przystanków wiedeńskich, które umożliwiają bezpieczne wysiadanie bezpośrednio na podwyższoną platformę zamiast na jezdnię. Przykłady takich przystanków znajdują się na ul. Pułaskiego i ul. Kościuszki.Najczęściej zadawane pytania (FAQ)
Ile przystanków tramwajowych znajduje się we Wrocławiu?
Na ilu przystankach pasażerowie wysiadają bezpośrednio na jezdnię?
Dlaczego niektóre przystanki są uznawane za niebezpieczne?
Kto odpowiada za audyt przystanków tramwajowych?
Czy planowane są zmiany w organizacji ruchu?
Jakie przystanki uznano za szczególnie niebezpieczne?
Jakie działania podjęto po wypadku na ulicy Krakowskiej?
Czy Wrocław planuje wprowadzić przystanki wiedeńskie?
źródło: Super Express