poniedziałek, 10 październik 2022 09:56

Zamawianie jedzenia online na stronie restauracji

pixabay pixabay

Wsieci możemy znaleźć kilkanaście portali oferujących zamawianie jedzenia online. Czy warto dołączyć restaurację do portali oferujących składanie zamówień online? A może lepiej wdrożyć zamawianie jadzenia na własnej stronie restauracji?

 

Zamawianie jedzenia na portalach online

W ostatnich latach bardzo często restauracje sięgają po nowoczesne rozwiązania pozwalające na zwiększenie sprzedaży. Wśród takich rozwiązań niewątpliwie są portale pozwalające na składanie zamówień online w restauracjach. Ma to jednak swoje plusy i minusy. Z jednej strony pojawia się możliwość zwiększenia sprzedaży poprzez zamówienia online ale jednocześnie restauracja staje się głównie dostawcą jedzenia, można powiedzieć punktem wydawania posiłków. W rozmowie właścicielem jednej z Kieleckich restauracji i jednocześnie konsultantem w dużej firmie informatycznej wdrażającej systemy zamawiania jedzenia w restauracjach usłyszeliśmy:

W przypadku zamawiania jedzenia w sieci klimat panujący w lokalu, wystrój, obsługa, a nawet lokalizacja restauracji stają się mało istotne, w zamian większej rangi nabiera kwestia ceny, czasu realizacji i dostępnych promocji. Jest to szczególnie zniechęcające dla restauracji, które włożyły dużo pracy, pieniędzy i często po prostu serca w aranżację i wystrój lokalu. Teraz nastały czasy w których są „zmuszone” do rywalizacji z lokalami, które od początku były nastawione na szybką sprzedaż, tzw. fast-foody.

Piotr Gessler, restauracja Autorska – zamawiaj.online

Rywalizacja w tej formie raczej nie ma sensu, lokale posiadające ciekawy wystrój „z klimatem”, dobrą lokalizacją, autorskie menu raczej są na przegranej pozycji bo te atuty przestają mieć znaczenia przy sprzedaży na portalach z opcją zamawiania jedzenia. Aby podjąć rywalizację należałoby skupić się na innych aspektach i stać się fast-foodem w złym tego słowa znaczeniu. Oczywiście można rozpocząć współpracę z portalami na zasadzie dodatkowej formy sprzedaży, takie portale zwykle rozliczają sprzedaż na podstawie prowizji więc w przypadku małej sprzedaży koszt będzie niewielki. Ale czy to jedyna możliwość to dołączyć do rynku zamówień online poprzez bierne uczestnictwo na platformach które mają inne cele, priorytety i wartości?

Zamawianie jedzenia online na stronie restauracji

Na rynku jest kilka firm oferujących wdrożenie systemu zamawiania jedzenia online bezpośrednio na stronie restauracji. Taki system jest ciekawą alternatywą dla znanych portali zamawiania jedzenia online. Zamawianie jedzenia na stronie restauracji jest rozwiązaniem idealnym dla autorskich restauracji chcących zachować swój styl, klimat i przyciągnąć klientów do lokalu jednocześnie nie pozostając w tyle na polu zamówień online i wszechogarniającego internetu. System zamawiania na stronie restauracji to zasadniczo funkcjonalność taka sama jak na portalach zamawiania online, klient ma możliwość przeglądania karty dań, konfiguracji dania i tworzenia zamówienia. Nad całością czuwa system, który kontroluje czy dane są prawidłowe, wylicza ceny, czasy przygotowania i dostawy. Generuje odpowiednie powiadomienia, tworzy podsumowania i statystyki umożliwiające analizę sprzedaży. Funkcjonalność takiego systemu w kwestiach zasadniczych jest zwykle podobna niezależnie od dostawcy, system zasadniczo umożliwia złożenie zamówienia w restauracji. Różnice są widoczne w wyglądzie i zastosowanych rozwiązaniach informatycznych, w prowizjach i kosztach wdrożenia oraz w szczegółach a paradoksalnie to szczegóły często mają zasadnicze znaczenie. negocjowane indywidualnie, co jest dodatkową zaletą.

Jakie rozwiązanie wybrać?

Oczywiście nie ma jednoznacznej odpowiedzi na to pytanie. W przypadku restauracji o autorskim profilu, wystroju i kuchni, stawiających na klientów w lokalu raczej wskazane jest wdrożenie zamówień bezpośrednio na własnej stronie swojej restauracji. Restauracje typu fastfood zdecydowanie mają większą przewagę prezentując ofertę na portalach zamawiania jedzenia online. Często restauracje decydują się na wdrożenie obu wariantów zamawiania jedzenia online.