Etap ssania: Na początku tłok porusza się w dół cylindra, a jednocześnie otwiera się zawór dolotowy. Czyste powietrze jest wprowadzane do cylindra, gdy tłok zasysa powietrze przez otwarty zawór.
Etap sprężania: Gdy tłok porusza się w górę, zawory dolotowe i wydechowe są zamknięte. Powietrze jest sprężane w cylindrze do bardzo wysokiego ciśnienia, ponad 20-krotne w stosunku do ciśnienia atmosferycznego. To prowadzi do znacznego wzrostu temperatury powietrza w cylindrze.
Etap wtrysku: W momencie, gdy powietrze jest mocno sprężone, paliwo (zwykle olej napędowy) jest wtryskiwane do cylindra przez wtryskiwacz pod wysokim ciśnieniem. Wtrysk paliwa odbywa się w odpowiednim momencie, aby zapewnić równomierne rozpylenie paliwa w cylindrze.
Etap spalania i wydechu: Po wtrysku paliwa następuje samozapłon. Wysoka temperatura i ciśnienie powodują, że paliwo zapala się samoistnie, nie wymaga to iskry jak w przypadku silnika benzynowego. Spalanie paliwa generuje gwałtowne zwiększenie ciśnienia, które wypycha tłok w dół cylindra, generując energię mechaniczną. Po zakończeniu etapu spalania i rozprężania tłok porusza się w górę, wypychając spaliny przez otwarty zawór wydechowy.
Silnik Diesla charakteryzuje się wyższą efektywnością energetyczną w porównaniu do silnika benzynowego, ponieważ ma wyższy stosunek sprężania i pracuje w oparciu o samozapłon. To sprawia, że silniki Diesla są bardziej paliwooszczędne i mają większy moment obrotowy, co jest szczególnie przydatne w pojazdach ciężarowych i pojazdach z dużym obciążeniem.
W silniku Diesla ważne jest odpowiednie dostosowanie parametrów takich jak ciśnienie sprężania, wtrysk paliwa, czas wtrysku i cykl pracy, aby zapewnić optymalne działanie. Rozwój technologii wtrysku paliwa i systemów sterowania spowodował, że silniki Diesla stały się bardziej wydajne, cichsze i bardziej przyjazne dla środowiska poprzez zmniejszenie emisji zanieczyszczeń.
Silnik Diesla jest szeroko stosowany w różnych dziedzinach, w tym w pojazdach osobowych, ciężarowych, lokomotywach, statkach, a także w generatorach prądotwórczych. Jego niezawodność, oszczędność paliwa i trwałość sprawiają, że jest to popularny wybór w wielu aplikacjach.