Czego się dowiesz
- Jakie było pierwotne zastosowanie tramwaju G-061?
- Jakie zmiany przeszło podwozie tramwaju G-061 podczas jego remontu?
- Jaki jest nowy cel wykorzystania zabytkowego tramwaju G-061 po jego renowacji?
- Jakie są długoterminowe plany miasta Wrocław w kontekście wykorzystywania odrestaurowanych tramwajów?
- Jakie inne przedsięwzięcia związane z wykorzystaniem zasobów wodnych są planowane we Wrocławiu?
Historia i renowacja
Wagon, wyprodukowany w 1927 roku, pierwotnie pełnił funkcję szlifierki torów. W latach 70. został przekształcony w opryskiwacz do zwalczania roślinności. Remont, który rozpoczął się w 2021 roku i zakończył w 2023, obejmował m.in. renowację podwozia, nadwozia, instalacji elektrycznej oraz budowę nowej instalacji do podlewania torowisk. Dzięki pracom konserwatorskim, które realizował Klub Sympatyków Transportu Miejskiego na zlecenie miasta, wagon nie będzie już używał chemikaliów, a zamiast tego posłuży do nawadniania zielonych torowisk.
Przyszłość zabytkowego wagonu
Odrestaurowany wagon ma teraz za zadanie podlewać zielone torowiska we Wrocławiu, które są coraz liczniejsze. Planowane są również inne przedsięwzięcia związane z wykorzystaniem zasobów wodnych, takie jak system odzyskiwania deszczówki z dachów starej zajezdni, co wpisuje się w dążenie miasta do promocji zrównoważonego rozwoju i ochrony zabytkowego dziedzictwa tramwajowego.
Zarówno tramwaj G-061, jak i cały projekt podlewania torowisk, stanowią część większej inicjatywy miasta Wrocław, skupiającej się na wykorzystaniu zasobów w sposób zrównoważony oraz na ochronie i promocji zabytkowego taboru tramwajowego
źródło: wroclaw.pl